søndag 27. februar 2011

Hardangerrosa

Jeg har en del hardangerduker som jeg har lyst å vise dere. Vi kan jo begynne med denne. Mønsteret er hentet på Dverberg i Vesterålen, og navnet har den fått fordi mønsteret kan minne om en rose. Jeg fant mønsteret hos en slektning av meg som hadde fått brodert en kaffeduk med slike rosemotiver rundt hele duken. 
 


Jeg fikk øye på denne kjempestore rosen i en blomsterbutikk her om dagen, og måtte bare kjøpe en. Den matchet jo hardangerduken fint!
 
Hun hadde mange nydelige hardangerduker, små og store, sydd på hvit sultan med hvitt garn. Felles for alle var at det var helt spesielle mønstre som jeg aldri hadde sett før. I denne lille bygda var det flere kvinner som drev med broderi, spesielt hardanger, men også andre broderiteknikker. De solgte ferdig broderte duker og tok også imot oppdrag, og deres produkter er spredd rundt omkring i landet som bryllupspresanger, julegaver, osv….. 
 
-Fru Flid-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar