søndag 6. februar 2011

Ørkenvandrere?

Siden denne bloggen fortsatt er ganske så ny, så får jeg vise frem noe gammelt inntil videre. Denne tegningen laga jeg for noen år siden, men den har blidd liggende i en pose sammen med andre tegninger enn så lenge. Sammen med den ligger faktisk en påbegynt oppfølger som burde vært gjort ferdig. Så burde jeg kanskje fått satt en ramme på den, men vet ikke helt hvordan ramme jeg ville hatt på det. Det avhenger vel litt av hvilket miljø tegningen skal inn i. Jeg har brukt kullstift her, - en morsom teknikk! 



Dette er vel enda et eksempel på hva et stakkars hode kan finne på. Jeg har tidligere vært litt usikker på hva jeg faktisk har tegnet her, men etter en tur i Marokko høsten 2010 har jeg kommet frem til at det er ørkenvandrere! Eller Berbere som de også kan kalles. Wikipedia har et oppslag om folket her, og for de som bare ønsker å vite bittelitt mer kan jo resten av innlegget leses.


Berbere bor i ørken og fjell i indre deler av Marokko og land som grenser til Marokko. De bor sparsommelig, bruker esel som transportmiddel og kler seg i kjortler. 

Godt kamuflert og sparsommelig Berber-landsby i fjellene.

Parkeringsplassen på et lokalt marked.
Mennene sitter gjerne å drikker peppermynte-te på en lokal café eller et marked, mens damene steller med hus, barn og eventuelt jordbruk. Ikke nok med det - damene må attpåtil veve et teppe i året (noen ganger tar det lengre tid) for å spe på inntektene!

Mennenes favoritt-drikk (selv i 50 graders varme).

Berberkvinne vever teppe på et kjøpesenter i Marrakech (som attraksjon)

Utsnitt av Berber-tepper
Fru Flid kjøpte seg faktisk et ekte Berber-teppe på turen. Mennene som solgte det mente at hun som hadde laget det antakeligvis hadde brukt et par år på teppet. Knutene er bittesmå, og mønstret komplisert. Enhver detalj i mønsteret har faktisk en unik betydning!


Berbere bruker ofte geit som kilde til både kjøtt og skinn. I Marokko finner man mye skinnarbeid, blant annet som denne vesken som jeg bare måtte ha! Den er selvfølgelig av geiteskinn...

Geiteskinnvesken til Frk. Fiffi
Keramikk er også en av de viktige inntektskildene. På vår tur i fjellene så vi flere potterier. Her er et eksempel på hva vi fikk se, både på den nevnte fjellturen og andre turer..

Én av kanskje 20 reoler med keramikk på et kjøpesenter i Marrakech

Keramikkbod i havnebyen Essaouira

Potteri oppe i fjellene i indre deler av Marokko

Skinnvarer i en liten bod i Essaouira
Vi har masssssse mer bilder fra turen vår i Marokko, men vi kan selvfølgelig ikke legge ut alt. Det ville blitt for mye. Vi håper derimot dette lille innblikket var interessant! Vi hadde en fin tur med mange inntrykk, - både positive og negative. Og ja - det var varmt! Temperaturen var i snitt 44 grader når vi var der i september!

NB: Tegningen øverst er til salgs...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar